Persuasive Gaming

Hoe kunnen videogames zorgen voor attitude verandering?

Games worden steeds vaker gebruikt voor doeleinden die meer zijn dan alleen entertainment. Het interactieve karakter biedt spelers verschillende mogelijkheden om complexe (sociale) problemen te benaderen op een meer betrokken en persoonlijk niveau. De game ervaring die ontstaan vanuit de intentie van ontwerpers om attitudes van de speler te vormen wordt persuasive gameplay genoemd.

Het project is opgezet als samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht (Humanities), Technische Universiteit Eindhoven (Industrial Design) / Hogeschool van Amsterdam (CREATE-IT), Erasmus Universiteit Rotterdam (Communication and Media), en twee interactieve media bedrijven (IJsfontein en Submarine).

Binnen dit onderzoeksproject zal een persuasieve game voor De Pont worden ontworpen.

Bekijk ook de website van dit project: http://www.persuasivegaming.nl

Drie voorbeelden van klassieke persuasieve games:

  1. Papers, please: http://papersplea.se/
  2. Darfur is dying: http://www.darfurisdying.com/
  3. This war of Mine: http://www.11bitstudios.com/games/16/this-war-of-mine

 

 
  • Mirjam Vosmeer

    Lab Coördinator
    Neem contact op
    CAPTCHA
    Deze vraag is om automatische spam berichten te verhinderen.